En väg till att bli marknadsledare i sin nisch?
Att bolag som lyckas sälja värde blir framgångsrika är ingenting nytt. Idag handlar inte värde om produkt och kvalitet utan om kundupplevelsen. Det gäller att vara klar över vilken kundupplevelse man säljer?
Är det effektivitet? Erbjuder vi trygga lösningar till konkurrenskraftigt pris som levereras eller integreras och är enkla att använda (Operational Excellence).
Eller, är det skräddarsydda lösningar efter varje kunds behov? Vi känner vår kund väl och har en flexibel affärsmodell som gör att vi kan anpassa våra lösningar efter varje kunds behov (Customer Intimacy).
Eller, är det innovativa lösningar, produktledarskap, Vi erbjuder lösningar som ligger i framkant och driver utvecklingen av marknaden. Tjänster som konstant utvecklar hur kunden använder tjänsten och gör konkurrenternas tjänster omoderna (Produktledarskap).
Det här är frågor som jag har funderat på när det gäller att skala upp ROPA som är en traditionell rådgivningsfirma och satsar på att bli bäst på disciplinen ”Customer Intimacy”. Det kommer vi att fortsätta med.
Och, vi kompletterar vår traditionella rådgivning med digital rådgivning. För vår digitala rådgivning tänker vi tävla i disciplinen innovativa lösningar, produktledarskap ”Product Leadership”. Därför arbetar vi med att utveckla och lansera vår nya digitala tjänst, BOARDA. Vi gör det i nära samarbete med andra rådgivare, partners och våra kunder, slå en signal om du vill vara med.
Nytt år, nästa steg i utvecklingen.
P.S. När jag var på Stanford fick vi lära oss att det gäller att satsa stenhårt på en disciplin. Vi får se hur det går, nu när vi försöker bli ”masters of two”?