Roadshow | Small Talk
Glöm inte småpratet. Det är lika viktigt i möten med investerare som i ledarskap. Det är i småpratet som relationer skapas.
Så här kommer några enkla tips som alltid fungerar. Förbered dig inför dina möten, läs på om vem du ska träffa och vad den personen är intresserad av både professionellt när det gäller investeringar men också privata intressen. Kolla igenom hur portföljen ser ut, kanske finns några av ditt bolags kunder i portföljen eller någon av dina konkurrenter? Då är det mycket enklare att före en ledig konversation före presentationen och på väg ut ur mötet. Ställ frågor, var nyfiken på den du träffar. Och, glöm inte att hälsa på den som öppnar och visar dig in till mötet när du är i Sverige. I USA hoppar du över det.
Att träffa möjliga ”cornerstone”-investerare handlar ju om att sälja aktier men glöm inte bort att det också är ett säljmöte för din affär. Det handlar om att skapa förtroende för att du som VD och ditt team har kapacitet att genomföra er affärsplan.
När jag var på Nasdaq och åkte runt med Bob Greifeld i bil till olika kundmöten så hade jag alltid gjort iordning en ”Talksheet”. Det innehöll såklart all basfakta som man har i sitt CRM-system och i tillägg information om personen, intressen, var personen oftast reste i affärer, familj, var barnen studerade och så vidare. Viktigast av allt var såklart målet med mötet och varför jag ville att Bob skulle träffa just den här kunden. Det var mitt jobb att ge Bob en brief så att han var påläst inför våra möten.
P.S. Jag hade en extra uppgift när chauffören körde runt oss. Det var att hjälpa Bob välja vilka manschettknappar han skulle ha till vilket möte. Han ville ha rätt knappar för att skapa lite ”small talk”. Förberedelse och detaljer är viktigt.